CARA PAKAI BRA YANG BETUL

 
 
 
 
 
 
Payudara perempuan terdiri dari jaringan lemak dan kelenjar yang tidak memiliki tulang, dengan tulang belakang menjadi penyokongnya. Jika anda tidak memilih penutup payudara dengan betul, dalam hal ini bra, beban tulang belakang anda bertambah berat. Tubuh pun membongkok dan postur menjadi tidak seimbang.
Doktor chiropractic (pakar tulang belakang dan saraf), Dr. Magieline Rosalina dari Citralife, menjelaskan cara sederhana untuk mengenali postur anda tidak seimbang. 
Perhatikan bahu kanan dan kiri anda semasa berdiri. Jika tidak seimbang, satu lebih tinggi dari yang lainnya, ertinya postur tubuh anda asimetris atau tidak seimbang. Pemeriksaan juga boleh dilakukan melalui telinga. Cuba berdiri tanpa apa-apa alas, minta bantuan orang lain melihat anda, jika telinga kanan lebih pendek dari telinga kiri, atau sebaliknya, ini petanda lainnya postur. Postur asimetris ini salah satunya juga dipengaruhi faktor bra yang tidak betul.
"Payudara yang tidak ditutup dengan baik akan menambah beban kerja tulang belakang, yang berfungsi untuk menyokong seluruh tubuh. Apalagi untuk perempuan berbadan besar atau berpayudara besar. Semakin besar payudara beban tulang belakang juga bertambah besar," jelas Dr. Magie.


Kebiasaan salah pakai bra

Dr Magie menjelaskan, kebiasaan dan persepsi perempuan yang keliru tentang bra menimbulkan banyak risiko. Misalnya, merasa tidak perlu memakai bra ketika di rumah, walhal kadar kerja yang dilakukannya adalah tinggi, misalnya melakukan pekerjaan suri rumah, lalu tidak memakai bra dengan betul, tidak sesuai ukuran, dan membiarkannya walaupun sering kali merasa tidak selesa.
 
 
 
 
Suri rumah yang sehari-hari di rumah juga perlu memakai bra yang betul kerana kerja-kerja yang dilakukannya juga berat. Dalam melakukan kerja-kerja seharian, payudara perlu dilindungi yang betul. Kalau tidak, postur menjadi asimetris atau tidak seimbang kerana terjadi perubahan kelengkungan pada tulang belakang akibat menggunakan bra sebagai penutup payudara yang tidak betul dan dibiarkan terus-menerus.


Risiko jangka panjang

Pemakaian bra yang tidak betul, jika terus-menerus dibiarkan, menimbulkan risiko ringan hingga jangka panjang. Kerana payudara tidak ditutup dengan baik, lama-kelamaan akan terjadi gangguan otot leher belakang, leher bawah, dan pinggang atas.
 
 
Risiko ini muncul akibat perubahan kelengkungan pada tulang belakang sebagai penutup payudara. "Jika kelengkungan tidak normal, tubuh membungkuk, saraf yang terdapat di antara tulang belakang ini akan terjepit kerana lubang saraf mengecil akibat tulang belakang yang melengkung tadi," jelas dr Magie.
 
 
 
 
Jangan heran, jika anda kerap kali merasakan sakit kepala, kesemutan di tangan, nyeri di tangan dan punggung, atau bahkan sering kali merasa seperti masuk angin yang terjadi berulang kali. Jika semua gejala ini juga dibarengi dengan postur yang semakin membungkuk, kelengkungan tulang belakang yang tidak normal, boleh jadi, penyebabnya kerana anda memakai ukuran bra yang salah.
Dr. Magie mengakui, sejumlah masalah pada tulang belakang yang kerap dialami pesakit perempuannya ada kaitannya dengan pemakaian bra yang salah. Memang gangguan pada tulang belakang tidak lantas berkaitan langsung dengan pemakaian bra. Tim medis harus memperhatikan dan memeriksa lebih menyeluruh. Jika terapi yang dilakukan tidak ada perubahan, boleh jadi masalahnya terkait penutup payudara yang tidak baik. Setelah memeriksa secara menyeluruh, saya sering kali menyarankan untuk memeriksa kembali, apakah bra yang digunakan sudah betul sesuai ukuran.
Dr Magie mengatakan, kesedaran untuk menggunakan bra dengan baik dan benar memang masih rendah. Hal ini didapatinya dari ketidakpahaman pasiennya yang cenderung tidak mengetahui adanya hubungan gangguan tulang belakang dengan pemakaian bra yang keliru. Gangguan tulang belakang yang diakibatkan oleh penutup payudara tidak sesuai.


Kenali gejala awal

Untuk menghindari kesan jangka panjang dari pemakaian penutup payudara (bra) yang tidak betul, anda boleh mula mengenali gejala awal. Rasa pegal yang terus berulang, sakit di bagian belakang tubuh yang tidak juga membaik walaupun anda sudah memijatnya, menjadi tanda-tanda awalnya. Ketika keluhan seperti itu terus berulang, boleh jadi ada yang salah dengan tulang belakang bahkan saraf, bukan sekadar otot yang kaku saja, kata dr Magie.
"Masyarakat kini lebih cenderung mengubati, bukan mencegah," katanya. Ia menambahkan, jika muncul keluhan berulang di tubuh bahagian belakang, sebenarnya boleh dilakukan screening. Dengan itu, perbagai penyakit dapat diketahui lebih awal dan dapat dilakukan tindakan pencegahan atau setidaknya menghindari risiko yang lebih teruk.
Sebab, boleh jadi penyebab sakit punggung dan berbagai masalah tulang belakang lainnya merupakan kesan dari kebiasaan yang salah ketika memilih dan memakai bra.
 
SO Girls.....mari kita sama-sama memilih brayang bersesuaian dengan menjaga aset yang paling berharga ini........
 
Please go to part II...... Look what's suitable for you...... 



Comments

Popular posts from this blog

PREMIUM BEAUTIFUL SIDE EFFECT...HELP U MORE...

ajari aku untuk bisa......bersedekah...