Monday, 14 January 2013

GARAM BULUH ?????

DARAH TINGGI????? DIABETES????OBESITI??

SHAH ALAM – Selangor mencatatkan peningkatan dalam penyakit darah tinggi iaitu 0.8 peratus kepada 28.7 peratus dan kencing manis 4.5 peratus meningkat 16.5 peratus melalui kajian National Health and Morbidity Survey (NHMS) ke-4.
Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Selangor (JKNS), Datuk Dr Azman Abu Bakar berkata, peningkatan ini adalah ketara untuk kes yang baru didiagnosis diabetes iaitu 3.8 peratus pada NHMS 2006 kepada 10.1 pada NHMS 2011 di mana keadaan ini membimbangkan.
“Kajian tersebut mendapati prevalen penyakit darah tinggi di kalangan penduduk negeri Selangor yang berumur 18 tahun ke atas adalah sebanyak 27.9 peratus, manakala prevalen penyakit diabetes adalah sebanyak 12.0 peratus.
“Sebanyak 52.1 peratus penduduk negeri Selangor yang berumur 18 tahun ke atas hidup secara tidak aktif, 18.1 peratus adalah merokok, 34.6 peratus mengalami masalah berlebihan berat badan dan 11.6 peratus mengalami masalah obesiti,”katanya dalam ucapan ketika menghadiri Program Berjalan 10,000 Langkah Sehari anjuran Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan (JKNS) di sini semalam.
Dr Azman berkata, perubahan gaya hidup masyarakat pada masa ini kepada gaya hidup sedentari (kurang aktif) menyebabkan berlaku peningkatan penyakit tidak berjangkit (NCD) seperti diabetes, darah tinggi dan kardiovaskular.
Menurutnya, Malaysia berada pada kedudukan ke enam di kalangan negara Asia dengan kadar obesiti yang tinggi di kalangan rakyat dewasa.
 
 “Kini hampir satu dari setiap dua orang penduduk dewasa kita menghidap darah tinggi dan 1 dari setiap 8 orang menghidap diabetes. Malah semakin ramai rakyat mati lebih awal (pra-matang) akibat pelbagai penyakit NCD.
“Antara punca utama berlakunya masalah obesiti dan penyakit kronik ini kerana masyarakat dewasa ini kurang melakukan aktiviti fizikal dan tidak mengamalkan pengambilan makanan yang sihat. kurang praktik gaya hidup sihat, tidak tahu bagaimana menangani stres,” katanya.
 (RUJUKAN SINAR HARIAN.COM.MY-RUWAIDA MD ZAIN 26 Februari 2012)

so, adakah anda tergolong dalam kumpulan itu......zuha mengalaminya.....tekanan darah tinggi dan hypertension pada akhir tahun lepas.......hampir collapse....tak bermaya.....

start from that scary moment.....ingat anak-anak masih kecil ....strok ke????? dengar pulak cerita ramai yang meninggal dalam usia muda disebabkan penyakit -penyakit tersebut.....Zuha lantas mencari penawar......banyak penawar yang disuggestkan zuha cuba......sampai boleh terfikir kan mabuk ubat pulak badan aku ni.....

one day after hampir 2 minggu di rumah, zuha keluar jumpa dengan mai untuk recap balik ttg bisnes walaupun badan baru nak sembuh......Mai dan Syukran mencadangkan zuha ambil GARAM BULUH.......pernah dengar tak...zuha dengar 1st time masa kat kelas GLAM before........so zuha cuba....apa tu GARAM BULUH??????
 
GARAM BULUH?????
APA TU, BULUH DAPAT KELUARKAN GARAM KE????BIASA YANG KITA DENGAR BULUH DIKAITKAN DENGAN REBUNG AJEKAN......@ KALAU MASAK GUNA BULUH....ITU BUAT LEMANG KE????? APA KAITAN DENGAN GARAM....

SO ADA SAPA-SAPA PERNAH DENGAR MENNGENAI GARAM BULUH NI?????


 OK LAH...PADA YANG TAK TAHU BOLEH SKROLL DOWN @ PADA YANG DAH TAHU DAN NAK TAHU DETAIL JUGA DIALU-ALUKAN... 
Garam Buluh : Garam yang di masak di dalam buluh secara berulang kali dan ditutupi dengan tanah liat dan di bakar menggunakan pokok pine pada suhu 1000 degree dan akan menghasilkan cecair dan ketulan bernama garam buluh dan ianya bersifat Alkali.

Hai-O Garam Buluh menggunakan garam dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai ramuan utamanya. Garam ini diperolehi daripada air laut yang kaya dengan tenaga bijih-bijih bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping yang terletak di Pantai Barat Korea. 
APA BEZA DENGAN GARAM BIASA????

Garam Buluh and Garam Biasa 
adalah dua bahan yang berbeza




Garam Biasa : Garam buatan zaman moden mengandungi 99% Natrium Klorida dan bersifat asid dan banyak menggunakan aditif akibat proses pengilangan dan mengandungi bahan kimia. 



Kenapa kita perlukan kebaikan Garam Buluh???

  Garam buatan zaman kini sudah tidak sama lagi seperti dahulu, kebanyakannya mempunyai bahan-bahan kimia dan mengandungi unsur-unsur pencemaran dan bersifat asid dan tidak memberikan apa-apa faedah kepada tubuh badan kita.
  
Adakah kita tahu garam yang kita makan selama ini lebih BERASID dan KURANG sifat ALKALI ??? 
Badan berasid adalah punca kepada pelbagai penyakit KRONIK dan penduduk bandar majoritinya mempunyai sifat badan ASID yang boleh membahayakan kesihatan.
Adakah kita tahu sel-sel barah tidak boleh membahagi pada badan yang bersifat ALKALI ?? ini dapat menghalang sel kanser membiak.
Adakah kita tahu badan yang berasid mengakibatkan pengoksidaan dalam badan dan menyebabkan beberapa fungsi dalaman badan gagal ?? 



 Sifat Garam Buluh??
Garam Buluh yang bersifat Alkali sebagai agen anti-pengoksidaan di dalam badan, membantu meningkat kan kandungan mineral di dalam badan dan membantu penyerapan zat2 mineral di dalam badan.


 Faedah dan fungsi khasiat Garam Buluh Hai-O??
  

** Sebagai agen anti-oksida dan menyingkirkan toksin dari dalam badan
** mengandungi kandungan mineral yang tinggi (80 jenis mineral yang diperlukan badan)
** Tinggi kandungan Magnesium
** bersifat ALKALI
** tiada unsur2 pencemaran dan sangat bagus untuk kesihatan badan
** membantu pelawasan dalam sistem penghadaman badan
  

Siapa yang patut menggunakan Garam Buluh??

** semua peringkat umur, jika masih tiada apa2 penyakit, bagus digunakan untuk melindungi kesihatan dan mencegah.

** untuk pesakit-pesakit Diabetes, Darah Tinggi, Jantung, Batu Karang, Asma, penyakit kulit dan macam-macam lagi.

Cara PEMAKANAN Garam Buluh ???
1. Hai-O Garam Buluh Premier Cooking Salt Powder dalam jumlah yang sesuai pada semua masakan seharian  .boleh di gunakan semasa memasak, hanya gantikan garam biasa dengan garam buluh

2. Garam buluh Premier Drink dalam bentuk serbuk yang dibungkus dalam sacket (5 g) . Kebiasaannya dicampurkan dalam air minuman kosong @ jus buahan

3. Kapsul garam buluh untuk pengambilan harian

4.Mineral Cofee yang mengandungi garam buluh.




if you want to know more about this product
consultation and any questions, do contact me at
 
0192503874 @ azuhaman.gmail.com
 
next post :  testimonial and my result...
 










LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...