Tuesday, 27 May 2014

dunia #usahawan.......#malaysiaku.....

sejak kebelakangan ini ramai sangat kita tengok orang mula nak berniaga ....rata-rata berniaga kecilan untuk menampung kos hidup yang semakin tinggi.....tapi gaji still tak berubah kan....kadar  kenaikan gaji adalah kecil terutama di kalangan kakitangan kerajaan. jika kita conggakan perbelanjaan harian sebenarnya melebihi gaji yang kita terima sehri kan.....kalau pekerja biasa.....so hambatan ini membuatkan ramai kalangan pertengahan kebawah mengalami kesukaran dalam kehidupan.....


Zuha terlibat dalam bidang' memberi kewangan mikro' kepada ramai usahawan bumiputera. Bila tengok usahawan ini yang betul-betul berniaga memang bangga sebab mereka bermula dari bawah dan menongkah arus membina perniagaan.......Mereka membuat pinjaman jika hanya perlu sahaja . Tapi yang tak best bila ada segolongan yang pandai mengambil kesempatan sahaja....panjat situ panjat sini dan akhirnya pinjaman diperolehi atas dasar 'somebody '.. akhirnya usahawan yang tak tulin ni tak boleh bayara.....bila tak boleh bayar datang lagi dengan episod lain.......kacau orang macam ni.....tapi kalau dah tak berkat tu rezeki tak akan masuk punya kan......

Oleh itu nasihat zuha nak buat bisnes tu murni tapi kena ukkur kemampuan di badan sendiri dulu.....jangan malam tadi bermimpi nak buka kedai......esok pi jumpa sapa-sapa .......ambil loan.......sebulan mungkin boleh bayar.....mai 2 , 3 ke depan....dia lari......tapi setahun kemudian muncul semula......kalau tak dibantu mulalah melalak..." kerajaan tak bantu rakyat.....kerajaan makan duit rakyat......duit pun duit kami juga.....bla....bla.....naik meluat kekadang bila berdepan dengan orang sebegini........jabatan atau agensi tercemar dengan kes sebegini.......


kepada bakal usahawan anda harus faham anda kena usaha lebih baru dapat lebih....bukan usaha panjat orang tapi panjat doa dan usaha...k

p/s : berceloteh sebagai pegawai kewangan hari ini......

 keep reading, with luv from azuha

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...