Tuesday, 12 July 2016

#faizul Ridzuan kumpul RM5 juta hartanah di usia muda....jom share story....#Jutawanmuda

pembakar semangat....

Jutawan Hartanah Malaysia, Faizul Ridzuan Koleksi Property RM5 Juta. Dulu, Gaji Pertama Degree RM600 Sebulan. Sekarang?
faizul ridzuan
Nasi sudah menjadi bubur. Kehidupan rakyat marhaen perlu diteruskan.
Susah senang perlu ditempuh juga. Ada yang tidak terkesan dengan kenaikan harga minyak, ada yang mood dalam keadaan kurang baik dek kerana tidak mampu berhadapan dengan gelombang domino dek kerana harga minyak naik secara tiba-tiba, ada yang sedang upaya mencipta mood positif dengan harapan sedaya upaya mampu mengharungi segala, cabaran dan dugaan dengan baik.
Melihatkan situasi tersebut, seorang anak muda, tampil berkongsi pengalaman hidupnya di mana beberapa sisi hidupnya yang boleh “diceduk” dan dicontohi terutamanya kalangan anak muda dan juga pasangan yang mula berkeluarga. Insyaallah.
Daripada keluarga yang pernah terhimpit dengan gelombang kegawatan ekonomi Asia yang cukup dahsyat 1997, sehingga bergelar pemuda carwash.
Akhirnya, hari ini pemuda ini sudah memiliki koleksi hartanah bernilai lebih RM5 juta.
“Daripada Nobody menjadi Somebody”
Yang bulat datang bergolek, yang pipih datang melayang. Pastinya bukannya tuah, tetapi rahsia keperitan hidup yang mengajarnya erti kesusahan dan kenikmatan hidup dikemudian hari.
Ayuh, sama-sama kita selami nasihat dan perkongsian sejarah hidup pemuda bernamaFaizul Ridzuan ini, jutawan hartanah bumiputera yang cukup terkenal dikalangan pemain hartanah di Malaysia terus bergelumang dengan pelaburan hartanah di Malaysia. Moga-moga akan ada manfaat disebalik perkongsian kali ini…

Faizul Ridzuan, Jutawan Hartanah Malaysia : Gaji Pertama Saya RM230 Sebulan di A&W

Baru-baru ini saya memberikan pandangan saya berkenaan kenaikan harga minyak dan kenapa kita tak patut komplen terutamanya jika kita ada pembaziran dalam perkara lain.
Ada yang suka dengan pendapat saya, ada yang benci dan berpendapat yang saya lupa diri sebab saya ini orang senang yang tak memahami kehidupan orang lain yang susah.
Jadi saya nak kongsikan sedikit kisah hidup saya yang banyak orang tak pernah tahu dan ini adalah perkongsian saya yang terakhir berkenaan dengan subjek ni.
seminar Faizul RidzuanBapa saya hilang pekerjaan ketika gawat 97-98, dan selama setahun kami sekeluarga hidup dengan sardin dan telur sahaja kerana tak cukup wang simpanan. Semua barang kemas milik ibu saya dipajakkan untuk menampung hidup kami 5 beranak. Saya tak boleh merungut sebab ramai lagi yang takde duit untuk makan.
Selepas bapa saya dipecat, beliau gagal mencari pekerjaan. Selepas hampir setahun, dia nekad bukak carwash untuk menyara kami. Modal bukak carwash kami dapat dari pinjaman rakan, dan saya merupakan pekerja pertama di carwash ayah sebab kami tak mampu nak ambil pekerja. Saya mula bekerja pada umur 14 tahun, tolong ayah selepas habis sekolah. Saya tak berani merungut sebab masih ada adik 2 orang yang masih kecil dan bersekolah, dan carwash ni adalah satu-satunya punca rezeki keluarga kami.
Saya mungkin tak senang tetapi ramai kawan saya yang lain lebih susah dari saya. Kawan baik saya ibunya kena sakit buah pinggang dan duit belanja sekolah untuk makan pun takde. Seorang lagi dapat bapa jenis pukul dan ada isteri lain di luar. Ujian kawan-kawan saya jauh lebih besar dari saya jadi apa hak saya nak merungut?
Selain dari membantu ayah bila diperlukan, saya tak pernah tak bekerja waktu cuti sekolah. Saya bekerja di A&W, McD, Hotel Legend, PWTC, dan macam-macam tempat lagi setiap cuti sekolah. Saya tak suka duduk rumah sahaja tanpa buat apa-apa. Gaji pertama saya RM230 sebulan di A&W.
Sebab lapar sangat, saya pernah 2-3 kali makan lebihan fast food orang lain ketika bekerja. Alhamdulillah masih hidup sihat walafiat sampai hari ni bila dipikirkan macam-macam virus yang mungkin saya dapat dari orang lain.
Waktu form 3-5, kadang-kadang bila tak cukup duit, saya dan rakan-rakan berjalan kaki je bila balik dari pusat tusyen di kotaraya sampai ke Sentul. Tanya la kawan sekolah saya Wan Shahriman dan Shirkan Rahim kalau tak percaya.
pendapatan faizul ridzuanKetika di universiti, carwash ayah saya ditutup kerana tuan tanah nak pakai dan buka carwash sendiri. Sekali lagi kami hilang sumber pendapatan dan tak mampu untuk memberikan duit belanja kepada saya belajar di uni. Saya cari kerja dan syukur saya diberi peluang untuk kerja di Starbucks sebagai barista. Dapat sahaja gaji pertama, saya beli skuter untuk permudahkan saya pergi dan balik bekerja.
Saya bekerja di Starbucks semenjak masuk universiti sampai la tamat pengajian. Pernah jatuh motor 2 kali sebab tertidur waktu pergi dan balik kerja sebab penat sangat nak belajar dan bekerja terutamanya waktu exam. Alhamdulillah saya dapat CGPA 3.3 walaupun tak belajar sepenuh masa. Result tak bagus mana tapi saya syukur dapat lulus pengajian.
Banyak kali takde duit nak makan waktu bekerja tetapi alhamdulillah saya ada ramai rakan dan supervisor yang bantu belanja makan. Tanya bro Ibrahim Halim, bro Amir, Kak Gay kalau tak percaya, diorang selalu belanja saya makan. Saya cukup suka buat closing waktu kerja sebab mesti ada lebihan pastry, salad atau kek yang saya boleh bawa balik untuk dijadikan makan malam atau sarapan untuk esok.
Semenjak umur saya 16 sampai lah 25 tahun, pakaian semua dibeli sendiri, dan kebanyakannya dari bundle. RM5 sahaja sehelai dan saya boleh pakai bertahun-tahun.
Gaji pertama saya selepas dapat degree adalah RM600 sebulan sebagai komputer pragrammer. Alhamdulillah cukup untuk tanggung diri sendiri sementara belajar ilmu dan dapatkan pengalaman.
Selepas saya putuskan yang saya mahu berniaga pada jangka masa panjang, saya berhenti kerja sebagai programmer (bergaji RM2300 ketika itu) untuk jadi penjual kredit kad di tepi jalan atau direct selling. Saya putuskan untuk jadi salesman sebab saya nak belajar ilmu menjual. Tak boleh berniaga kalau tak tahu menjual. Kerja salesman ni memang best sebab langsung tiada basic. Kalau tak jual dan malas, saya tak ada duit utk makan. Alhamdulillah saya survive dan belajar sangat banyak.
Lepas kerja sebagai salesman, saya dapat kerja di bank. Saya pilih untuk kerja di bank kerana mahu belajar ilmu duit dan kewangan. Gaji RM2500 sebulan dan lepas saya dapat conformation, saya terus beli rumah pertama. Modal saya cuma RM2000 tapi saya iktiarkan cari modal cara lain. Loan RM155000 lepas tanpa masalah sebab saya tiada komitmen lain dan tiada kereta (gaji saya RM2500 memang tiada kaitan dengan kekecohan gaji permulaan)
Waktu berkerja di bank, macam-macam business saya buat. Renovation kecil-kecilan, sublet (zaman 2006 org tak tahu pun pasal sublet), carwash. Bukan semua pun berjaya tapi saya banyak belajar. Saya biasanya tak sampai rumah sebelum jam 12 malam sebab ada kerja 9-5 dan business.
Ketika saya kahwin, saya tak hutang satu sen pun. Semua dibayar guna duit simpanan sendiri dan pendapatan dari pelaburan dan business. Saya masih menaiki motor yang sama (saya beli waktu saya belajar) ketiaka berkahwin dan terus terang ramai yang bertanya mentua saya kenapa menantu tak bawak kereta. Beliau jawab, menantu saya memang takde kereta, tetapi rumah dah ada 3 bijik sebelum kahwin. Ex-GF saya (sekarang dah jadi isteri) pun sikit pun tak kisah saya tiada kereta. Bawak motor lebih romantik.

Jutawan Hartanah Malaysia, Faizul Ridzuan Utamakan Rumah Banding Kereta

Kereta pertama saya beli lepas saya dah dapat pendapatan 5-angka dari pekerjaan dan pelaburan. Bagi saya kalau pendapatan saya tak cukup RM10,000, saya memang tak mampu nak pakai kereta (Saya pernah kira installment, parking, minyak, tol untuk bawa kancil pun dah seribu. Saya nak kereta yang elok jadi saya tunggu sampai saya mampu). Dan saya dah kongsikan yang saya beli kereta pertama selepas saya dah beli berbelas rumah. Bukan saya nak riak tetapi saya rasa membazir sangat membeli kereta sebab ia akan membuatkan saya kurang mampu untuk melabur. Jadi saya utamakan pelaburan dulu sebelum kehendak hati.
video faizul ridzuan
Sebelum kahwin, saya tak pernah pergi bercuti sewaktu bekerja yang saya kena bayar sendiri. Percutian pertama yang saya bayar sendiri adalah honeymoon saya. Saya lebih suka jimatkan duit untuk buat pelaburan.
Inilah sedikit kisah hidup yang boleh saya kongsikan. Saya bermula bukan sebagai orang senang tapi saya jenis yang tak suka nak merungut dan suka fikir apa lagi yang saya boleh buat. Tambahan bila tengok ramai lagi orang yang lebih susah dari saya, apa pula hak saya nak merungut berlebihan?
Saya tak nak sempit rezeki dan Allah beri saya badan sihat, akal, dan cukup sifat. Tiada alasan untuk saya tak berusaha dan tak bersyukur. Alhamduliilah saya belajar ilmu pelaburan hartanah dan kerana ilmu ini hari ni saya mampu nak buat banyak benda yang saya tak pernah fikir saya boleh buat 10 tahun lepas.
Subsidi minyak sekarang ni pun tidak akan kekal selamanya. Kita boleh terus merungut dan buat benda yang sama bila subsidi dikurangkan kelak atau kita boleh plan dan iktiarkan untuk ubah hidup kita. Kalau budak carwash macam saya boleh buat, saya yakin ramai kawan saya diluar boleh buat lebih baik. Cari ilmu, dan iktiar. Rezeki itu ada kat luar kalau kita berusaha dan Allah nak bagi.

sumber : beritasemasa.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...